Wednesday, September 29, 2010

Aku seorang nelayan

Selamat pagi! selamat sore!!!
Final sudah dekat sibuk saya dengan kerja kerja sekolah yang bertimbun..Ok malas nak mengarang ini pon curi curi masa.Gambar sebagai seorang nelayan yang tentu anda pernah membaca cerita seorang nelayan yang sedang duduk di tepi pantai bersantai-santai (ok tipu mesti korang tak penah baca)dan lalu didekati oleh pengusaha nelayan di bali entah dari mana, lalu si nelayan ditanya kenapa tidak melaut silap,kenapa termenung?ohh tidak saya hanya teringat masa lalu sahaja,jom ikut mas nelayan mau?, mencari ikan ikan supaya bisa kaya, agar nanti mas bisa kaya duduk santai di tepi pantai kalau sudah kaya dan banyak kapal.(minta maaf ya ini itu hanya angan angan sambil ku berharap buah kelapa jatuh baru la aku sedar aku di dunia yang nyata)
ok bye nak siap kan keje keje sekolah,final project oh final project............

(bgh
DSC_0359
DSC_0345
v
DSC_0360

DSC_0344
DSC_0342
DSC_0361

Thursday, September 23, 2010

sea sunset


hello orang orang di bumi,selamat petang terima kasih kerana singgah sejenak .Mari belit kan lidah ada bersama sama sambil minum petang bersama keluarga.




Swan swam over the sea.
Swim, swan, swim!
Swan swam back again.
Well swum, swan!

ATAU
orang indonesia di bali kayak gini

kakaktua kakak kakekku kenal kakaktua kakak kakekmu
DSC_0180-2
DSC_0182-2
DSC_0185
DSC_0181
DSC_0183-2
DSC_0200
aliean kepala besar sudah mari dari bali lari
sambil minum air bali -_-''
DSC_0200-2
DSC_0202
DSC_0209

Wednesday, September 22, 2010

dua tahun bukan dua puluh tahun

Tak sedar diri kau nak masuk dua puluh tahun,angka kosong dibelakang.Tahun depan sudah dua puluh satu memang terasa tua pulak.Duit raya masih dapat nyom nyom nyom.Yang ini Rakan rakan yang dua tahun tak jumpa,semua dah lain in a good way la.Masa ini baru je balik dari kampung memang malas nak pegi beraya pun.Tapi disebabkan jah call ''atiqah you mana?azim ada ,asal you tak datang.''.Walaupon penat datang jugak,kalau buat reunion pon selalunya tiqa tak ada.
DSC_1621
DSC_1587
DSC_1625
DSC_1606
tengok muka penat lepas seharian gaul dodol di rumah nenek hehe
DSC_1630
suka yang ini sebab tiqa nampak tinggi ,terima kasih high heel.


besoknya beraya di rumah ajimah pulak,besoknya beraya di bali pulak-okayyy kecoh je
DSC_1672
DSC_1670
DSC_1666

air bali satu

underwater picture coming soon-walaupun macam hampeh

Tuesday, September 14, 2010

DSC_1067
DSC_1061
DSC_1046

DSC_1047
DSC_1574

raya datang lagi

Mana pegi bunga api raya pertama?disebabkan kami adik beradik bertungkus lumus bantu mama di sacc mall sudah jadi tradisi apabila perkerja perkerja sudah balik ke kampung halaman masing masing anak beranak lah yang harus bantu.Setengah pelanggan memang suka beli di saat saat akhir untuk beli baju raya .Tapi tahun ini tepat pukul 10 malam mama kata kalau tak ramai boleh tutup promotion di bawah.Tak macam tahun lepas kami tutup butik Dang Anum pukul 5 petang.Pukul 10 malam lagi ramai serbu memang tak terlayan.Kehulur kehilir naik tingkat atas ke bawah cari size.Teringat dua tahun lepas,masa itu tak menang tangan layan pembeli sampai sambut baju dari tingkat 3 ke bawah.Walaupun penat,tapi seronok dapat tolong mama,lagi lagi kalau sale bawah lebih banyak dari atas.Hee gembira je rasa.Tepat pukul 11 malam baru tutup kedai angkat baju-baju ke atas.Sampai di bangi pukul 1 baru rasa badan letih terus tidur tak ingat dunia.Itulah selalu berlaku kalau atiqah balik malam raya hee.

Raya kedua:
DSC_1280
DSC_1275
DSC_1269
DSC_1266
DSC_1271

Raya ketiga:
DSC_1406
DSC_1399
DSC_1413
DSC_1424
DSC_1398
DSC_1447
DSC_1441
DSC_1485

Friday, September 03, 2010

create special bokeh


Bokeh is an adaptation from a a Japanese word meaning blur. In photography this term is used to describe the quality of the areas in the picture which are not in focus.

When referring to Bokeh, we can distinguish some of it characteristics:

- Is the light/dark gradient smooth or sharp?

- What shape will a small dot of light take what it is in the Bokeh area? (mirror lenses for example, create a bagel like Bokeh)

We can play with those two variants to create a special Bokeh.

You will need :

One large aperture lens (a Canon 50mm F1.8 is used here, but Nikon 50mm 1.8 will also do, and the superb Nikon 50mm 1.4 will work even better)
One sheet of black paperboard
1. Cut and shape the sheet to make a fake lens hood. The Diameter is made so that it snugly fits on the lens.
2. In the middle of the filter the wanted bokeh shape is cut out - in out example a heart is used. I’m not sure how big a hole the shape can be. But you can check it right away by just looking through the viewfinder. On the 50mm lens @ F1.8 a 15mm heart gives a metering value equal to F3.2, so it can probably be a little bigger (you can use a puncher or cut it by hand).
3. Set your camera to its lowest aperture value (completely open).

Here are two shots to demonstrate this technique - one with a bare lens and the other with the hearted hood.



cool bokeh right!!! lets try

Wednesday, September 01, 2010

demam

Hari pertama:
Bukan sebarang demam,demam bbq . :D Tiba tiba macam teringin sangat nak makan ayam bakaq dan kentang bakar.3 hari berturut turut buat bbq.Haaa.. ini baru nama orang mengidam.Disebabkan hari sudah petang baru nak beli ayam,memang tak sempatla kan nak berbuka.Lepas solat magrib barula bermula aksi membakar ayam di depan rumah, pelawa ''azims siblings'' untuk memeriahkan lagi suasana.Kenyang sangat berbuka tadi makan ayam kfc,lepas magrib makan AYAM lagiiii -_-''

menu:ayam golek,ayam golek berempah,ayam percik madu <---- yang ini tipu
: kerang bakar yang mentah :) ,kentang yang belum cukup empuk dan ayam yang belum cukup di (miranade)lama.Ini semua sebab last minit plan! walauapapon seronok Jom buat lagi!

DSC_0939
DSC_0955
DSC_0962
DSC_0967
DSC_0964


Hari kedua:
menu:steak lamb ,chicken and baked patatoes with extra chess<3 <3 <3
berbuka bersama dengan keluarga tercinta.
DSC_1003
DSC_0999
nm
DSC_1014
DSC_1016
DSC_1006
DSC_1005



Hari ketiga:
kan dah kata kegemaran.Setiap hari kena adaa.Kebanyakan kentang kat bawah ni tiqa yang habiskan,apa sahaja makanan ada kentang mesti sedap. Teeheeeeeee

nak lagi... nak lagi... nak lagi!!!!!

tengok.... macam wedges kan.Nak buat lagilah.Serius boleh gemuk kalau tiap tiap hari macam ni.Makan ini je pon boleh buat saya gembira.
hgj
DSC_1024
DSC_1022
DSC_1013